پايگاه خبری همدان پرس، نخستين رسانه آنلاین استان همدان در عرصه اطلاع رسانی
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهر و شورا
کد مطلب:  8635تاریخ انتشار:  6 مهر 1394 - 21:51
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار ویژه » جشنواره ۲۹ فیلم نوجوان
بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان ایران - 114

  مدیرعامل بنیاد فارابی: فیلمنامه مهمترین دغدغه تولید مشترک

جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از بیست و هشت دوره برگزاری با همین عنوان امسال با تفکیک به دو بخش نوجوان و کودک تجربه جدیدی را پشت سر می گذارد. تفکیکی که در ابتدای عنوان کردن آن موجی از مخالفت ها را به دنبال داشت اما کم کم به نظر می رسید با بررسی بیشتر و دقیق تر منتقدان درصد انتقادهای آن کمتر شد.
به گزارش همدان پرس؛ تولید مشترک سینمای ایران با کشور چین و لبنان همچنین وضعیت اکران فیلم های کودک و نوجوان بدون شک دو دغدغه اصلی این روزهای بنیاد سینمایی فارابی است که مدیرعامل آن خبرهای خوبی درباره آنها دارد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از بیست و هشت دوره برگزاری با همین عنوان امسال با تفکیک به دو بخش نوجوان و کودک تجربه جدیدی را پشت سر می گذارد. تفکیکی که در ابتدای عنوان کردن آن موجی از مخالفت ها را به دنبال داشت اما کم کم به نظر می رسید با بررسی بیشتر و دقیق تر منتقدان درصد انتقادهای آن کمتر شد.

حال در روزهای میانی جشنواره فیلم نوجوان که در شهر تاریخی همدان در حال برگزاری است با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همکلام شده ایم تا از چند و چون برگزاری جشنواره مطلع شویم و اینکه آیا برای معضل همیشگی فیلم های کودک و نوجوان که همان اکران فیلم هاست فکری شده است یا خیر. البته این روزها گفت وگو درباره ساخت فیلم مشترک ایران با لبنان و چین هم داغ است که این موضوع را نیز با مدیر عامل بنیاد سینمایی فارایی در میان گذاشتیم.
تابش ۲۵ بهمن ماه سال گذشته و با حکم حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی انتخاب شد. وی پیش از این مسئولیت هایی چون مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پرونده کاری خود داشته است. مدیریت هماهنگی امور یادمان های روسای جمهور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی از دیگر مسئولیت های وی بوده است.
متن گفت وگوی ایرنا با وی به این شرح است:

جناب آقای تابش تفکیک جشنواره فیلم کودک از نوجوان و بسیاری اقدامات دیگر برای کودکان و نوجوانان با تمام خوبی هایش اما به نظر می رسد تاثیر اندکی در مقایسه با مشخص شدن وضعیت اکران فیلم های این حوزه دارد. در باره وضعیت اکران مخصوص فیلم های کودک و نوجوان این روزها بیشتر از هر زمانی به گوش می رسد و واقعا چه زمانی ما باید شاهد نهایی شدن این اتاق باشیم؟
- بدون شک تا قبل از پایان پاییز امسال پرونده اکران کودک و نوجوان بسته خواهد شد. ما در هم اندیشی که در شورای راهبری فیلم کودک و نوجوان داشتیم به جمع بندی رسیده ایم و قرار است دبیر این شورا به همراه مدیرعامل فارابی، معاون نظارت و ارزشیابی و شورای صنفی نمایش جلساتی را برگزار کنند تا ایده هایی را که در جلسات راهبری کودک و نوجوان فارابی به دست آمده است راهبردی کنند. یعنی در واقع شیوه نامه ها، نحوه حمایت ها و برنامه ریزی اکران را بررسی کنیم.

درباره جزئیات و نحوه اکران فیلم ها توضیح می دهید؟
- اگر اجازه دهید پس از نهایی شدن حتما از طریق بنده و خانم طاهرپور(عضو شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان) اعلام خواهد شد. اینکه الان اعلام نمی کنم چون هنوز در حال نگارش نحوه حمایت ها را برنامه ریزی اکران هستیم. اما پس از نهایی شدن شک نکنید جریان اکران سینمای کودک و نوجوان در تهران و شهرستان ها نهایی خواهد شد. ما در حوزه اکران چند مورد را پیگیری می کنیم یکی اینکه فیلم های که در سینمای ایران و کودک تولید می شود در چرخه اکران قرار می گیرد. همچنین ۴۰ فیلم تولید شده سال های قبل است که بازبینی می شود و برخی از آنها در چرخه اکران قرار می گیرد. به علاوه چند فیلم خارجی مناسب اکران می شود ، در نهایت انتخاب فیلم های قدیمی کودک و نوجوان که خاطره انگیز است. همانطور که می دانید اهمیت مقوله تکرار در سینمای کودک و نوجوان علمی است و به اثبات رسیده است. کودکان و نوجوانان دوست دارند فیلم هایی را که قبلا دیده و با آن خاطره دارند . برایشان تکرار شود . البته تمام این اکران ها با آیین خاص برگزار خواهد شد.

شما همیشه در صحبت هایتان به اهمیت حضور بخش خصوصی اشاره کرده اید در زمینه اکران فیلم کودک بخش خصوصی کمکی به شما خواهد کرد؟
- بله صحبت هایی با کانون پرورش فکری کودکان انجام شده ، آنها سالن هایی را در اختیار ما قرار داده اند که همه را تجهیز کرده ایم. شهرداری و مجتمع های فرهنگی و هنری ارشاد در شهرستان ها ظرفیت هایی است که می تواند ما را در اکران فیلم کودک کمک کند.

برویم سراغ تولید مشترک. آقای تابش شما در آخرین سفرهای رئیس سازمان سینمایی به چین و لبنان با وی همسفر بودید درباره دستاورد های این سفر و اینکه آیا ایران با کشورهای چین و لبنان فیلم مشترک تولید خواهد کرد یا خیر، توضیح می دهید؟
- امسال ما دو تفاهم نامه مشترک با شرکت سینمایی العرض لبنان امضا کردیم. این تفاهم نامه جامع که در سفر آقای ایوبی به بیروت امضا شد تنها با بنیاد سینمایی فارابی نبود بلکه حوزه های دیگر مثل موسسه رسانه های تصویری، انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای تجربی را نیز در بر می گرفت. خوشبختانه بخشی از این تفاهم نامه به مرحله اجرا رسیده است.

به چند نمونه از این موارد تفاهم نامه که اجرایی شده است، اشاره می کنید؟
- یکی از موارد فیلم هایی که حقوقش در اختیار فارابی بود را به شرکت سینمایی العرض فروختیم. در زمینه ساخت و تولید مشترک قرارمان این بود که ابتدا روی فیلمنامه تفاهم کنیم ، بنابراین چند فیلمنامه که مدنظر ما بود را انتخاب کرده و در نامه ای رسمی برای آنها ارسال کرده ایم و الان قرار است پیشنهاد ها را بررسی کنند و به ما جواب بدهد.

در این تفاهم نامه مهمترین انتظارات شما از شرکت سینمایی لبنانی چه بوده است؟
- بیشتر انتظار ما از آنها پشتیبانی مالی و لجستیکی در لبنان بوده است. همانطور که می دانید لبنانی ها امکانات بسیار خوبی در این زمینه در شهر های مختلف لبنان دارند. کار دیگری که لبنانی ها در آن شهره هستند بحث زیرنویس فیلم ها است. مستحضرید که در لبنان این فن و هنر بسیار برجسته است. یعنی کسی اگر می خواهد در جهان عرب زیرنویس فیلم هایش به درستی دیده و شنیده شود آن را به لبنان ارسال می کنند ما هم چند فیلم را در فارابی که قرار است در جشنواره های خارجی و عربی شرکت کند مد نظر داریم که بعد از نهایی شدن کار آنها را ارسال خواهیم کرد.

آیا شما هم قرار شد برای لبنانی ها تعهداتی را بپذیرید ؟
- بله. ما هم قرار شد در حوزه راه اندازی سینمای نوجوانان همان تجربه ای را که انجمن سینمای جوانان ایران در شهرهای مختلف داشته است را در اختیار لبنانی ها قرار دهیم. قرار است به زودی اساتید سینمایی ایران به لبنان اعزام شوند تجربه نحوه آموزش جوانان علاقمند به سینما در شهرهای مختلف لبنان را در آنجا عملیاتی کنند. البته لبنانی ها در زمینه فیلم های مستند هم درخواست هایی داشته اند که آن هم بر عهده آقای طباطبایی نژاد رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است تا تجربیات خود را به طرف لبنانی انتقال دهد.

درباره تفاهم با چین هم توضیح می دهید؟
- درباره چین بیشتر درخواستی بود که از طرف آنها مطرح شد. اردیبهشت امسال درحاشیه بخش بین الملل جشنواره ، چینی ها به ایران آمدند و علاقمندی خود را به ساخت تولید مشترکی با ایران اعلام کردند ما استقبال کردیم و متن تفاهم نامه ای بین دو کشور منعقد شد و در ادامه آقای ایوبی سفری به چین داشتند و مفاد آن تفاهم بررسی شد.

معبد شائولین در چین یک معبد باستانی است که هنرهای رزمی در آن آموزش داده می شود ، چینی ها به دنبال این هستند که فیلمی در این زمینه که رد پای کارکتر های ایرانی هم در آن است را بسازند که ما هم استقبال کردیم منتهی در مرحله نگارش فیلمنامه ایران و چین باید نهایت همکاری را با هم داشته باشند.

«پیشنهادهایی را ما برای چینی ها فرستاده ایم تا بررسی کنند و نویسنده و کارگردانان ایرانی که در تولید آثار اینچنینی هم تجربه دارند را معرفی کرده ایم منتظر نظر چینی ها بودیم که در نهایت آنها نویسنده خود را معرفی کردند و از ایران هم آقای حسن فتحی به عنوان نویسنده و کارگردان ایرانی برای همکاری در این تولید مشترک با چین انتخاب شد.» در تفاهمنامه ی ما دو سفر پیش بینی شده که نویسنده ایرانی باید سفر چند هفته ای به چین داشته باشد و برعکس نویسنده چینی نیز به ایران بیاید. امیدوارم امسال کار نگارش فیلمنامه خوب پیش برود تا بتوانیم کار پیش تولید و تولید را آغاز کنیم.

فکر می کنید تا پایان امسال شاهد کلید خوردن فیلم مشترک ایران با یک کشور خارجی باشیم؟
- امیدوارم در این دوره مهم در یک هم اندیشی و به دور از جار و جنجال با همفکر هنرمندان بتوانیم تولید مشترک را به صورت جدی پیگیری کنیم. تاکید ما در فیلمنامه بسیار مهم است و اگر بتوانیم متن خوبی را بین خودمان و طرف خارجی تصویب کنیم به سرعت تولید را پیگیری خواهیم کرد.

یک نکته ای که باید اینجا اضافه کنم اینکه ما اخیرا با مسئولان معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه و مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جلسه ها و همفکری هایی داشته ایم. ما خواهان آن هستیم تا مسئولان فرهنگی و دستگاه دیپلماسی ما را کمک کنند ما در این دوره پس از توافق هسته ای اعتقاد داریم به تولید مشترک باید بها داد. به فیلمنامه ی خوب و مهم اعتماد کرد و در این دوره عرضه آثار ایرانی را در خارج از کشور به آن بپردازیم. برخی منتقدان سیاست سینما این صحبت من را نوعی واگرایی عنوان کردند در حالی که اصلا این طور نیست. ما برای عزت سینمای ایران این کار را کرده ایم. سینمای ایران که اینقدر در دنیا مطرح است بیشتر جای پای خود را در جهان باز کند و این از طریق حضور در شبکه های اکران و پخش دنیا میسر می شود. یکی از راه های حضور در شبکه اکران دنیا نیز بدون شک تولید مشترک است. البته که ما در فرایند تولید مشترک روی متن و انتخاب ها باید حساسیت کامل داشته باشیم.

------------------------------
گفت وگو از : علیرضا مرادی
ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدان پرس

همدان پرس

, جشنواره

جشنواره

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir